Chardonnay

Bild @miabuchman

Chardonnaydruvan är mycket populär. Den är enkel att odla, anpassar sig lätt till olika klimat, är utmärkt att blanda med andra druvor och passar förträffligt för ekfatslagring. Chardonnay har därför blivit en av de vanligaste druvorna för att tillverka torra, vita viner.

Druvan har sitt ursprung i den lilla byn Chardonnay i Frankrike. Namnet betydde ursprungligen ”plats för tistlar” eller ”tistel täckt plats.”
Den tros vara en korsning mellan Pinot Noir och Gouais Blanc.

Eftersom druvan är så vanlig är det svårt att sätta en typisk smak på ett Chardonnay-vin. Smaken varierar otroligt mycket och är helt beroende på var druvan växer, jordmånen och klimatet. Men fruktiga smaker som citrus, päron, äpple och tropiska smaker som melon och ananas , skulle ändå kunna vara en gemensam nämnare om vi pratar om smaker.

I hemlandet Frankrike kommer de mest erkända chardonnay-vinerna från Bourgogne. I Chablis svala klimat blir vinerna mycket friska och toner av omogna äpplen, citrus och mineral, ofta utan ekfatslagring.

Fatjäsning och fatlagring är däremot mer regel än undantag för vinerna från andra delar av Bourgogne, som Côte de Beaune. I Puligny-Montrachet, Chassagne-Montrachet och Meursault görs friska, fylliga och fruktiga viner med typiska rostade fataromer.


I varmare klimat blir vinerna mer tropiska och fylliga i sin karaktär. Men i länder som exempelvis USA, Chile, Nya Zeeland och Australien kommer de främsta chardonnayvinerna från svalare distrikt.

Chardonnay sägs vara ”tillverkad i vinmakeriet” eftersom det får de flesta av sina kännetecken, ex smaken av smör, från vinframställningsmetoder.

Wente i Kalifornien är känt för kloningen av Chardonnay från Bourgogne 1912. Den klonen, kallad Wente-klonen, är källmaterialet för nästan 80% av amerikanska Chardonnay-planteringar idag.

I slutet av 1900-talet så började vissa vinproducenter i Bourgogne att märka ut druvan på sina flaskor, detta ledde till att Chardonnay blev lite av ett eget varumärke. Populariteten ökade så kraftigt att världens odlingsareal av Chardonnay fyrdubblades under bara 80-talet. Framgångssagan stannade inte där utan fortsatte genom 90-talet och vidare in i 2000-talet. Under början av 2000-talet händer dock något som kommer till att påverka många vinbönder världen över. Chardonnay anses längre inte särskilt ”coolt” och det betraktas nu mer som ett ”mainstreamvin”. Det här fenomenet kom till att få sig ett eget namn, nämligen ABC-rörelsen (Anything But Chardonnay). Efter att filmen Bridget Jones dagbok dragit över världen märktes det tydligt hur försäljningen av Chardonnay minskade. Bridget Jones syns ofta ledsen och deppig drickandes just Chardonnay, detta menar man var oerhört dålig marknadsföring för vinerna.

Chardonnays minskade popularitet under de åren satte istället druvor som Pinot Grigio och Semillon på allas läppar, något som vi kan se än idag. Men Chardonnay-trenden är på väg tillbaka. Mycket på grund av att folk helt enkelt insett potentialen med Chardonnay och givetvis för att Bourgogne fortfarande kan ses ligga bakom världens bästa vita viner.

Tack till Vinkällan för text och @miabuchman bild.

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*